Terug
De uitdaging van de Tinder-generatie
Door Ferenc Arts

De uitdaging van de Tinder-generatie

Pampering

De eerste oorzaak waarom jongeren soms niet de verwachtingen waar kunnen maken heeft volgens hem te maken met de opvoeding die ze genoten hebben. Millennials zijn opgegroeid in een tijd waarin alles mogelijk was en iedereen (vooral ouders natuurlijk) hen vertelden hoe bijzonder ze waren. Het was (of is misschien nog wel) de tijd waarin meedoen belangrijker was dan winnen. Dat kinderen deelnamemedailles kregen ook al kwamen ze als laatste over de streep. Een tijd waarin ouders voor ieder wissewasje opkwamen voor hun kinderen op school. Ik kan me niet herinneren dat mijn ouders ooit voor een onvoldoende verhaal zijn gaan halen op school. Een tijd waarin leraren de confrontatie maar liever niet meer aangingen met veeleisende ouders. Maar dan breekt de tijd aan dat je gaat werken. Je ouders kunnen niet de promotie voor je veilig stellen op het werk en je krijgt zeker geen medaille als je als laatste binnenkomt.

Facebook en instagram

Het tweede aspect waar Millennials mee te kampen hebben is de extreme afhankelijkheid van technologie. Veel jongeren kunnen geen dag meer zonder mobiele telefoon. Het is bewezen dat net als alcohol of drugs ook social media verslavend is. Bij iedere ‘like’ of ‘follower’ komt er dopamine vrij wat een heerlijk, maar tevens verslavend gevoel geeft. Maar dit fenomeen heeft ook een keerzijde. In tijden van stress of verdriet zoekt men ook steun via social media of instagram, waardoor men niet meer leert om sociale vaardigheden te ontwikkelen. Hierdoor leer je niet meer, om het maar eens plat te zeggen, om op je bek te gaan. Maar ook ‘nee’ zeggen is heel eenvoudig geworden en ook daten gaat tegenwoordig via de app. Hierdoor worden de sociale vaardigheden van deze Tinder-generatie onvoldoende geprikkeld c.q. gestimuleerd. De huidige generatie komt zelfverzekerd over en op facebook en instagram wordt dit bevestigd met de leukste foto’s, verre vakantiereizen en mooiste zonsondergangen. De verwachtingen die we van deze generatie hebben zijn hooggespannen, maar is dit wel terecht? Het blijkt dat jongeren meer dan ooit stress ervaren; de druk van vriendengroepen is enorm en er mag niks gemist worden. Het leven wordt gefilterd op Facebook en Insta, de beelden zijn mooier dan de werkelijkheid.

Voor 23.00 uur besteld? Morgen in huis!

Een derde fenomeen waar de Y-generatie mee te maken heeft is de ‘hier en nu’ mentaliteit. Als je een film wilt kijken dan stream je deze of je kijkt op Netflix. Als je iets zoekt dan surf je over het net en bestelt het op een webshop. Ook als je niet per se iets zoekt dan vind je het op internet. Mensen worden hierdoor verwend en ongeduldig. Waarom wachten als ik het meteen kan hebben? Zelfs instant-daten is mogelijk met een swipe over het scherm. Maar op het werk gaat dit wat anders, daar bestaat geen app om je baan leuker of interessanter te maken of een promotie te krijgen. Volgens Sinek is het gevolg hiervan dat het voor Millennials moeilijker is om diepere, betekenisvolle relaties aan te gaan. Niet alleen privé maar ook zakelijk. Hierdoor bestaat de kans dat jongeren snel uitgekeken raken op hun werk en ‘job hoppen’ van de ene naar de andere baan. Men ziet de top van de berg wel maar niet de berg zelf. Vergeten wordt dat zowel het leven (in het bijzonder je relatie) als je carrière een reis zijn, iets waar je iedere dag hard aan moet werken.

Cijfers versus mensen

Door de eerder genoemde factoren, waarin de Millennials zelf geen hand hebben gehad, hebben veel jongeren te maken met een minder sterk zelfvertrouwen, kunnen ze over het algemeen minder goed omgaan met stress en zijn ze gewend direct te krijgen wat ze zoeken. Het bedrijfsleven kent echter een andere dynamiek. Deze omgeving wordt gekenmerkt door theorieën en ideeën uit de jaren ’80 en ’90 waarbij ‘waardecreatie’ over het algemeen belangrijk is dan het persoonlijk welbevinden van mensen. Juist deze omgeving, waarbij cijfers belangrijker zijn dan mensen, past niet goed bij de huidige generatie, die zich hierdoor nog meer verloren voelt.

Hoe verder? Ask Y

De analyse van Sinek is wellicht wat uitvergroot, maar deels zeker herkenbaar. Maar hoe moeten we nu verder? Hoe kunnen we deze jonge ambitieuze mensen helpen en het maximale uit hun kunnen halen?

Vanuit CIAD zijn wij van mening dat je als lerende organisatie jonge talenten kunt helpen zich verder te ontwikkelen. Hierbij zijn niet alleen de vakinhoudelijk zaken van belang, maar ook juist de soft skills (met name m.b.t. het opbouwen en onderhouden van relaties). CIAD is daarom een flexpool van young professionals gestart. Dit geeft enerzijds jong ambitieus talent de mogelijkheid zichzelf te ontwikkelen en relaties/klanten van CIAD de kans om in aanraking te komen met dit jonge talent. De Y-generatie heeft de toekomst!

Ben je young professional en wil je weten wat CIAD-Talent in Finance voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met CIAD – info@ciad.nl

Bent u op zoek naar jong ambitieus personeel dat op u op tijdelijke basis kan ondersteunen? Neem dan contact op met Ferenc Arts – farts@ciad.nl

Bron: Simon Sinek – The Millennials

https://www.youtube.com/watch?v=sjxNTcsquG8

 

 

De uitdaging van de Tinder-generatie